5 éves az EESZT, az egészségügy digitális átállásának motorja

2017-es indulása óta az egészségügy digitális átállását biztosító Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)számos funkcióval bővült, amelyek – különösen a pandémia óta – már a lakosság körében is egyre ismertebbekké váltak. Az EESZT-t is fejlesztő és üzemeltető Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) az ötéves jubileum alkalmából nemcsak az eddigi eredményeket tekintette át, hanem a jövőbeli, központi egészséginformatikai fejlesztésekbe is betekintést engedett.

A digitalizáció rohamos terjedése nap, mint nap számos újítást hoz az egészségügyi szolgáltatások területén. Ma már mobiltelefonról is követhetjük saját egészségi állapotunkat és gyógyszeres receptet is ki tudunk váltani a „felhőből”. Az egészségügyi ágazat digitális fejlesztésének alapjait öt évvel ezelőtt az EESZT rakta le.

EESZT számokban

Az egészségügy felhőjeként is nevezett Térbe ma Magyarországon több mint 25 ezer csatlakozott szolgáltató küld adatokat, ebből több mint 10 000 magánszolgáltató. Az elmúlt öt évben az ágazat szereplői több mint 2 milliárd egészségügyi adatot és több mint 300 millió egészségügyi dokumentumot rögzítettek. „A lakosság körében talán az eRecept az egyik legismertebb modul, amelyen keresztül lényegesen kényelmesebbé vált a vények felírása és kiváltása. Ezt az is jelzi, hogy naponta körülbelül 800 ezer elektronikus receptet visznek fel és váltanak ki az EESZT-n keresztül.  Emellett az egészségügyi dokumentumok (laborlelet, ambulánslap, zárójelentés stb.) elektronikus elérése és letölthetősége is elterjedt. Az EESZT lakossági portálján ma már napi több mint 40 ezer bejelentkezést regisztrálunk” – mondta az évforduló kapcsán Szabó Bálint, az ESZFK ügyvezetője.

EESZT- fejlesztések – a kényelmesebb ügyintézésért

Az EESZT fejlesztése több lépcsőben, egységes koncepció mentén zajlik. Kezdetben az egészségügyi ágazat szereplői közti kommunikációs eszközrendszer épült ki, később a több ellátót és a nem egészségügyi állami intézmények összekapcsolását biztosító megoldásokra helyeződött a hangsúly. Ennek az adatharmonizációnak a lakosság számra is érzékelhető eredménye az, hogy kényelmesebbé, gyorsabbá válik az ügyintézés.

A várandós kismamának sorban állás és személyes ügyintézés nélkül írja jóvá az adóhatóság az őt megillető SZJA-kedvezményt, ha az őt kezelő nőgyógyásza feltöltötte a várandósság megállapításáról szóló dokumentumot az EESZT-be. De a vezetői engedélyek kiállításához szükséges orvosi igazolás is „magától utazik” a közigazgatási rendszerben, azt már nem kell kinyomtatni és elvinni a kormányablakba.

Az EESZT a korszerűbb betegellátást is segíti, hiszen az egészségügy szereplői egy védett csatornán, hiteles adatbázisból tudják elérni és egymás között megosztani a betegadatokat, kórtörténeteket és ellátási eseményeket. Ezáltal átláthatóbbá válik a terápia és a betegút is.

Az EESZT alapja olyan eHealth megoldások bevezetésének, amelyek lehetővé teszik az okoseszközök révén szerzett egészségreleváns információk – megfelelő validálás utáni – bekerülését a Térbe, ezzel is elősegítve a prevenció hatékonyságát. További irány az alap- és szakorvosi vizsgálatokra, laboratóriumi és diagnosztikai vizsgálatokra való online időpontfoglaló-rendszer elindítása.

Előző hír
E-egészségügyi fejlesztésekkel hatékonyabbá válhat a gyógyítás – Infotér konferencia beszámoló
Következő hír
Kalmár-díjat kapott Szabó Bálint, az ESZFK ügyvezetője